Drgająca powieka to przypadłość objawiająca się mimowolnymi, bardzo szybkimi skurczami mięśnia okrężnego oka. Może dotyczyć powieki górnej i dolnej w tylko jednym lub obojgu oczu. Zwykle trwa od kilku sekund do kilku minut, a następnie samoistnie przechodzi. W niektórych przypadkach drganie powieki może jednak utrzymywać się przez kilka godzin, a nawet dni. Z reguły przypadłość ta nie wymaga specjalnego leczenia, jeżeli jednak często nawraca lub towarzyszą jej inne niepokojące objawy, konieczne jest skonsultowanie problemu z lekarzem.

W jakich sytuacjach zaczyna drgać powieka?

Powieka zaczyna drgać zazwyczaj w sytuacji, gdy człowiek jest przemęczony lub zestresowany. Stanowi ona również objaw niedoboru mikroelementów w organizmie, nadmiernego spożycia kawy i alkoholu oraz zbyt długiego czasu spędzanego przed ekranami urządzeń elektronicznych. Drganie powiek często występuje także w trakcie ciąży.

Zmęczenie i stres

Zmęczenie, przepracowanie, brak snu i stres stanowią najczęstszą przyczynę drgania powieki. Prowadzą one bowiem do odwodnienia organizmu, tym samym przyczyniając się do mimowolnych skurczów mięśni. W sytuacji, gdy drgająca powieka spowodowana jest zmęczeniem, często towarzyszą jej dodatkowe dolegliwości ze strony kręgosłupa. Drżenie powiek może być jednym z pierwszych sygnałów ostrzegawczych, wysyłanych przez wycieńczony organizm, warto więc potraktować je poważnie.

Niedobory mikroelementów

Drganie powieki często występuje przy niedoborach mikroelementów, przede wszystkim magnezu, potasu, wapnia oraz witaminy B1. W wypadku niedoboru magnezu towarzyszą mu często skurcze innych mięśni, najczęściej mięśni nóg, drętwienie i marznięcie stóp oraz dłoni, a także zaburzenia na tle nerwowym, między innymi bóle głowy i stany lękowe. Przy niedoborze wapnia drganie powiek występuje razem ze skurczami innych mięśni twarzy i problemami z chwytliwością dłoni, z kolei przy niedoborze potasu pojawia się wraz z arytmią serca i zaburzeniami nastroju. Jeżeli przyczyną drgającej powieki jest niedobór witaminy B1, objawami towarzyszącymi są zazwyczaj problemy z pamięcią i koncentracją.

Nadmierne spożycie kawy i alkoholu

Nadmierne spożycie kawy i alkoholu przyczynia się do niekontrolowanego drżenia i mimowolnych skurczy mięśni zarówno w kończynach, jak i wokół oczu, powodując drganie powieki.

Nadmierne korzystanie ze sprzętu elektronicznego

Nadmierne korzystanie ze sprzętu elektronicznego – komputerów, laptopów, tabletów, smartfonów i telewizorów – naraża oczy na długotrwały kontakt ze światłem niebieskim, mogący prowadzić do przemęczenia oczu, zaburzenia rytmu snu, a w niektórych przypadkach także do uszkodzenia siatkówki i zwyrodnienia plamki żółtej oka. W sytuacji, gdy oko jest zmęczone, prawdopodobieństwo skurczu otaczających go mięśni i drganie powieki jest znacznie większe.

Ciąża

Drgająca powieka często pojawia się u kobiet w ciąży. Jest to zazwyczaj spowodowane zwiększonym zapotrzebowaniem organizmu na składniki odżywcze i w efekcie występowaniem niedoborów witamin oraz makro- i mikroelementów, prowadzących do niekontrolowanych skurczów mięśni wokół oczu.

Drganie powieki może być ponadto skutkiem ubocznym zażywania niektórych leków.

O czym może świadczyć drganie powieki?

Drganie powieki może świadczyć o występowaniu schorzeń oczu, takich jak:

• zapalenie powiek, czyli stan zapalny obejmujący brzegi i skórę powiek, a także gruczoły tarczkowe i mieszki rzęs,
  • zespół suchego oka, polegający na nieprawidłowym nawilżeniu powierzchni gałki ocznej przez film łzowy i w efekcie wysychaniu rogówki oraz spojówki oka,
  • zapalenie spojówek, będący stanem zapalnym błony śluzowej pokrywającej powierzchnię tylną powiek i część gałki ocznej, któremu towarzyszy zaczerwienienie i przekrwienie oczu,
  • erozja rogówki, czyli uszkodzenie powierzchniowych warstw nabłonka rogówki,
  • jaskra wrodzona, będąca genetycznym schorzeniem, które nieleczone może prowadzić do całkowitej utraty wzroku.

W rzadkich wypadkach drganie powieki stanowi objaw chorób o podłożu neurologicznym. Dolegliwość ta może świadczyć o:

• połowicznym kurczu twarzy – zaburzeniu nerwowo-mięśniowym, objawiającym się mimowolnymi skurczami mięśni połączonych z nerwem twarzowym,
  • samoistnym porażeniu nerwu twarzowego – schorzeniu polegającym na paraliżu mięśni twarzy,
  • stwardnieniu rozsianym – przewlekłej chorobie układu nerwowego, polegającej na nieprawidłowym przekazywaniu impulsów nerwowych,
  • chorobie Parkinsona – zwyrodnieniu struktur mózgowych, powodującym poważne zaburzenia ruchowe,
  • dystonii – chorobie objawiającej się mimowolnym wykonywaniem nienaturalnych ruchów,
  • zespole Tourette’a – genetycznym zaburzeniu objawiającym się mimowolnymi tikami ruchowymi i głosowymi.

Zdarza się, że drgająca powieka stanowi objaw zmian zwyrodnieniowych w kręgosłupie szyjnym i zaburzeń napięć mięśniowo-powięziowych w obrębie szyi oraz głowy. Może ponadto występować w przebiegu choroby Hashimoto, a także przy rozwijającym się guzie mózgu, który, uciskając struktury mózgowia, powoduje zaburzenia nerwowo-mięśniowe w obrębie mięśni otaczających oczy.

Wpływ drgającej powieki na codzienne funkcjonowanie

Z reguły drgająca powieka nie ma wielkiego wpływu na codzienne funkcjonowanie. Jeżeli jednak skurcze mięśni są częste, intensywne i towarzyszą im dolegliwości bólowe, które wymuszają zaciskanie powiek, przypadłość ta może prowadzić do zaburzeń w wykonywaniu takich czynności, jak czytanie, prowadzenie pojazdów mechanicznych, a także praca przy komputerze.

Kiedy skonsultować drganie powieki z lekarzem?

Drganie powieki należy skonsultować z lekarzem w sytuacji, gdy dolegliwość ta uporczywie powraca i utrzymuje się przez długi czas, a także gdy towarzyszą jej inne dolegliwości, takie jak:

• drganie lub drętwienie innych części twarzy,
  • opadanie powieki,
  • zaciskanie lub niedomykanie powiek,
  • zaburzenia widzenia,
  • opadanie kącika ust,
  • występowanie wydzieliny w oku,
  • zawroty głowy,
  • palpitacje serca.
Drgajaca powieka-konsultacja okulistyczna

Badania wykonywane przy drgającej powiece

W celach diagnostycznych lekarz specjalista może przy drgającej powiece zlecić wykonanie takich badań, jak:

• badanie okulistyczne,
  • morfologia krwi,
  • badanie pod kątem niedoboru witamin i minerałów,
  • rezonans magnetyczny,
  • tomografia komputerowa,
  • badanie EEG.

Badania te pozwalają określić przyczyny drgania powieki i wdrożyć stosowne leczenie.

Leczenie drgającej powieki

Sposób leczenia drgającej powieki zależy od przyczyny jej występowania. Zazwyczaj wystarczają poprawa jakości i długości snu, zmiana diety i zmniejszenie spożycia alkoholu oraz kawy, a także redukcja stresu poprzez wykonywanie ćwiczeń relaksacyjnych i medytację. W wypadku dużych niedoborów konieczne może być stosowanie suplementów diety z magnezem i potasem. W przypadku nasilonego i częstego drgania powiek warto w pierwszej kolejności skonsultować się z okulistą np. we Wrocławiu, który podejmie odpowiednie leczenie. Jeżeli drgającej powiece towarzyszą pieczenie, łzawienie, zaczerwienienie i suchość oka, może zaproponować on krople do oczu zwane sztucznymi łzami. Dzięki swojej lepkiej konsystencji doskonale pokrywają one powierzchnię gałki ocznej, uzupełniają film łzowy i nawilżają oko. W sytuacji, gdy drganie powieki jest spowodowane nadmiernym wysiłkiem oczu, lekarz specjalista może zlecić stosowanie okularów, soczewek kontaktowych lub, w określonych przypadkach, zmianę stylu pracy. Leczenie drżenia mięśni wokół oczu, będącego objawem poważniejszych chorób i schorzeń, wymaga wdrożenia stosownej terapii problemu źródłowego. Choć przyczyny drgania powieki w większości wypadków nie są poważne, objawu tego nie należy lekceważyć. Przypadłość tę warto skonsultować z lekarzem, by poznać jej przyczyny i dowiedzieć się, jak zapobiegać jej występowaniu w celu odzyskania komfortu przy wykonywaniu codziennych czynności.

Oceń post