O zaćmie, jako jednej z częstszych a jednocześnie groźniejszych chorób oczu, mówi się często „złodziej wzroku”. Choć w zaawansowanym stadium rozwoju dość wyraźne, objawy zaćmy potrafią ukrywać się latami, powoli obniżając jakość wzroku człowieka. Niestety, oko jest niewątpliwie jednym z najszybciej starzejących się organów człowieka i to właśnie proces ten jest najczęściej odpowiedzialny za pojawianie się zaćmy. Słabnąca ostrość widzenia, konieczne stosowanie okularów korekcyjnych, a także coraz gorsze widzenie w ostrym świetle i w ciemnościach mogą wydawać się zwyczajne, ale często okazują się objawami zaćmy. Jak je rozpoznać i co zrobić, gdy się pojawiają?

Zaćma – na czym właściwie polega?

Nazywana często z łaciny kataraktą, zaćma jest chorobą soczewki oka, polegającą na jej mętnieniu i utracie elastyczności. Starzenie, bo to ono jest jednym z głównych procesów odpowiedzialnych za rozwój zaćmy, powoduje gromadzenie się w soczewce cząsteczek białka i grubienie tworzących ją włókien, co w rezultacie zaburza załamywanie promieni światła w oku. Tracąca przejrzystość soczewka nie wykazuje już swoich naturalnych zdolności akomodacyjnych, utrudniając widzenie z bliska i z daleka, zmniejszając widzialną głębię kolorów czy też komplikując widzenie w nocy.

Z czasem soczewka mętnieje coraz bardziej, powodując wyraźne zamglenie wzroku i zmianę koloru źrenicy z czarnej, na szarawą, mleczną, a w najbardziej zaawansowanym stadium choroby całkowicie białą. Można więc bez wątpienia powiedzieć, że choroba ta nie należy do najłatwiejszych i choć rozwija się stopniowo, nie warto czekać na jej późniejsze stadia.

Jak rozpoznać objawy zaćmy?

Do podstawowej grupy osób narażonych na zaćmę znajdują się obecnie osoby po 50. roku życia. W wieku tym oko jest już naprawdę zmęczone i zużyte, przez co naturalnie słabnie coraz bardziej. Choć nie każde pogorszenie się wzroku musi oznaczać rozwój zaćmy, w wielu przypadkach niestety na nią wskazuje. Początkowe objawy zaćmy są jednak często niepozorne i trudne do zdiagnozowania nawet przez okulistę słyszącego od swojego pacjenta o konkretnych objawach. Nieraz zdarzyło się, że przed wykryciem zaćmy pacjentowi zmieniano okulary korekcyjne kilkakrotnie.

Do podstawowych objawów zaćmy zalicza się oczywiście pogorszenie ostrości widzenia i efekt widzenia przez mgłę. Podczas gdy pierwszy może zostać pomylony ze zwyczajną stopniową utratą wzroku spowodowaną starzeniem, ten drugi wyraźnie sugeruje pojawienie się zaćmy. Dodatkowymi wskazówkami do podjęcia leczenia i próby zdiagnozowania choroby może być wyraźne oślepienie przez niekoniecznie ostre światło, problemy z widzeniem kształtów z bliskiej odległości, utrata naturalnej głębi kolorów i widzenie ich jako lekko bladych, kłopoty z widzeniem po zmroku, trudności z czytaniem, problemy z oceną odległości, a w niektórych przypadkach częste mrużenie oczu oraz zez. Ten ostatni pojawia się również jako wyraźny objaw choroby w przypadku zaćmy wrodzonej, dotykającej najczęściej małe dzieci.

mężczyzna mający objawy zaćmy

Najczęstsze objawy katarakty:

• pogorszenie ostrości widzenia,
  • przymglone widzenie,
  • szybsze niż zwykle męczenie się oczu,
  • problemy z widzeniem kształtów,
  • utrata głębi kolorów,
  • trudności z dobraniem okularów,
  • częste mrużenie oczu,
  • problemy z oceną odległości i poruszaniem się.

Objawy zaćmy - rozpoznanie i rodzaje zmian

Wiele osób uważa, że zaćma objawy ma podobne do tych, które towarzyszą jaskrze. Faktem jest, że obie choroby stanowią duże zagrożenie dla wzroku i mogą rozwijać się bezobjawowo przez długi czas. W przypadku jaskry mówimy przede wszystkim o zmianach w obrębie siatkówki i nerwu wzrokowego, a towarzyszą im zwiększone ciśnienie wewnątrzgałkowe, bóle głowy, bóle oczu. Początki zaćmy to głównie problemy z ostrością wzroku. Warto też pamiętać, że obie choroby mogą być warunkowane genetycznie (jeśli w rodzinie występuje jaskra lub zaćma, objawy mogą, choć nie muszą, pojawić się też u nas) lub wywołane inną chorobą czy urazem w obrębie narządu wzroku. Pierwsze objawy zaćmy łatwo też pomylić po prostu ze zmęczeniem oczu, stąd tak ważne są okresowe badania okulistyczne.

Choć objawy zaćmy oka są zwykle typowo książkowe, wyróżniamy różne rodzaje tej choroby. Ten podstawowy podział to ten ze względu na zaćmę wrodzoną, starczą, pourazową i wtórną. Ta ostatnia może wystąpić po zabiegu usunięcia zaćmy, polega na zmętnieniu tylnej części torebki soczewki, a zmianę tę usuwa się skutecznie laserowo. Bardziej szczegółowy podział zaćmy to ten biorący pod uwagę umiejscowienie zmian.

• Zaćma jądrowa – najczęściej występująca, polegająca na zmętnieniu jądra soczewki. Powoduje krótkowzroczność refrakcyjną, pacjent zauważa różnicę w postrzeganiu głębi kolorów, pogarsza się jego ostrość widzenia.
  • Zaćma korowa – obejmująca zmiany w obrębie kory soczewki. Pacjent skarży się na pogorszenie ostrości widzenia, zdwojenie konturów obrazu.
  • Zaćma podtorebkowa tylna – najrzadziej występująca, ale i najtrudniejsza w leczeniu, zmiany chorobowe obejmują tylną torebkę soczewki. Następuje szybkie, nagłe pogorszenie wzroku pacjenta, dochodzi do rozszczepienia światła.

W przypadku tak podstępnej choroby, jaką jest zaćma, rozpoznanie może początkowo stwarzać trudności. W przypadku wątpliwości, również ze strony lekarza, warto zdecydować się na dodatkowe badania, aby mieć pewność, że narząd wzroku jest w pełni zdrowy.

Co zrobić, gdy objawy zaćmy się nasilają?

Wiedząc, jak ważną rolę odgrywa w życiu człowieka zmysł wzroku, żadnego niepokojącego sygnału z jego strony nie wypada ignorować. Często pozornie nic nieznacząca wizyta okulistyczna może przyczynić się do szybkiej diagnozy zaćmy i podjęcia odpowiedniego leczenia, zanim choroba zacznie zbierać swoje żniwo. Nie ma potrzeby odnotowywania jakości swojego wzroku każdego dnia, lecz jeśli wiesz, że znajdujesz się w grupie ryzyka, zwróć od czasu do czasu uwagę na wspomniane wcześniej charakterystyczne objawy zaćmy i sprawdź, czy nie pojawiają się także u ciebie.

Sprawdź nasze placówki i umów się na wizytę u okulisty

Wielu Polaków bagatelizuje niestety pierwsze objawy zaćmy, przypisując je zwyczajnemu pogarszaniu się wzroku „ze starości”. Nawet jeśli okazałoby się, że zaćma faktycznie się nie rozwija, nie warto ignorować sygnałów ze strony tak ważnego narządu – im gorszy wzrok, tym szybciej postępuje jego dalsze osłabianie, o ile nie zastosuje się odpowiedniej korekcji. A wracając do zaćmy – im szybciej zdiagnozowana, tym łatwiejsze i mniej narażone na komplikacje jest jej leczenie.

Metody leczenia zaćmy - im szybciej rozpoznasz objawy, tym lepiej

Obecnie na zaćmę choruje ponad 40% osób z grup ryzyka na całym świecie. Dla Polaków oznacza to naprawdę długie kolejki do operacji usunięcia zmętniałej soczewki, która jest jedynym sposobem na całkowite pozbycie się zaćmy. W miejsce starej soczewki wstawiany jest sztuczny implant, który imituje częściowo lub całkowicie zdolności akomodacyjne oka i pozwala na odzyskanie dobrej jakości widzenia. Pacjenci, u których zaćma została wykryta bardzo szybko mogą często pozwolić sobie na czekanie w kolejkach, jednak w przypadku bardziej zaawansowanych stadiów choroby szybka interwencja chirurgiczna jest niezastąpiona. Dlatego też coraz więcej osób decyduje się na skorzystanie z przywilejów, jakie daje Polakom Dyrektywa Transgraniczna. Wyjeżdżając na leczenie zaćmy do OneDayClinic, robisz to za darmo, a koszt podstawowej operacji pokrywa NFZ. W OneDayClinic masz ten wybór i za dopłatą możesz skorzystać z lepszych soczewek niż standardowa. Pozbycie się zaćmy bez kolejki? To nie tylko możliwe, ale i korzystne!

objawy zaćmy

Refundacji NFZ podlega soczewka jednoogniskowa sferyczna, wyposażona w filtr UV. Do wyboru masz jednak inne soczewki, w tym jednoogniskową, wieloogniskową oraz toryczną. Jak rozpoznać, która z nich będzie dla Ciebie najlepszym wyborem? Lekarz okulista pomoże Ci dobrać jej rodzaj do Twoich potrzeb. Inne soczewki polecane są dla m.in. zawodowych kierowców, inne dla osób chcących zrezygnować z korekcji okularowej, inne dla pacjentów z astygmatyzmem. Dodatkowa opłata pozwala na wybór soczewki dającej maksymalny komfort widzenia i ochronę oczu. Chcesz dowiedzieć się więcej na temat rodzajów soczewek i możliwych pakietów dodatkowych? Sprawdź szczegóły już teraz i zaplanuj wizytę w renomowanej klinice. Pozbycie się zaćmy bez kolejki? To nie tylko możliwe, ale i korzystne!

Jak wygląda operacja usuwająca zaćmę?

Jeśli tylko zauważysz u siebie objawy zaćmy, zgłoś się do okulisty, który pokieruje Twoim leczeniem. Pamiętaj, że choć zaćma oka to choroba podstępna i postępująca, można ją zatrzymać. Operacja usunięcia zaćmy nie jest skomplikowana, nie wymaga także okresu rekonwalescencji. W OneDayClinic każdy pacjent jest pod opieką przydzielonego mu opiekuna, może mu także towarzyszyć bliska osoba. Przygotowania do operacji polegają na zakrapianiu oka specjalnymi kroplami, które otrzymasz od lekarza. Stosuje się je już na dwa dni przed zabiegiem, pacjent musi także przejść badanie przedoperacyjne. Wykonywane są specjalne pomiary, mające na celu wyznaczyć odpowiednią wartość dioptrii soczewki wewnątrzgałkowej. W dniu zabiegu należy zażyć leki, które bierzesz, o ile lekarz nie postanowił inaczej. Zalecane jest spożywanie lekkich posiłków.

Zaćma oka jest usuwana w znieczuleniu miejscowym – stosowane są specjalne krople znieczulające i rozszerzające źrenice. Zabieg trwa zwykle 20 minut, wykonywany jest techniką fakoemulsyfikacji, poprzez mikronacięcia. Pierwsza kontrola po zabiegu ma miejsce po upływie 24 H, kolejna po ok. 14 dniach. Konieczne jest zakrapianie oczu kroplami antybiotykowymi i unikanie wysiłku, aby zapobiec ewentualnemu zwiększeniu się ciśnienia wewnątrzgałkowego. Oko szybko się goi, a procesowi temu nie towarzyszy ból czy uczucie dyskomfortu. Zachęcamy do zapoznania się z Kompendium wiedzy o zaćmie.

Poznaj OneDayClinic i zarejestruj się na zabieg!

4.6/5 - (149 votes)